El pasado viernes 22 de marzo se realizó la clase magistral de la carrera de Ingeniería Civil Química de nuestra Facultad, instancia protagonizada por el maestro de la ingeniería química en los últimos 20 años, el Doctor H. Scott Fogler de la Universidad de Michigan.
En un auditorio salvador Gálvez repleto y con un segundo auditorio visualizando la transmisión vía streaming a través de las redes sociales de la FI, fue cómo se llevó a cabo la charla magistral de ingeniería química, en el marco de la celebración de sus 100 años, con la visita del Profesor norteamericano Scott Fogler, autor de los libros con los que todos los ingenieros químicos de la FI UdeC se han formado desde hace ya varias generaciones.
Para Teresita Marzialetti, docente del Departamento de Ingeniería Química y quien preside el Comité organizador de las actividades centenario del DIQ, «la visita del profesor Fogler fue muy significativa para nosotros como ingenieros químicos. Por un lado, porque el Dr. Fogler es mundialmente conocido y reconocido por su aporte a la docencia en temas relacionados con procesos y reacciones químicas, lenguajes de programación y simulación en ingeniería química. Asimismo, es autor de unos de los libros más usados en nuestra carrera: “Elements of chemical reaction engineering”. Y por otro lado, su conferencia fue el punto central del acto de inauguración de la Celebración del Centenario de nuestra carrera, Ingeniería Química, y de la Facultad de Ingeniería».
Cabe destacar que el doctor Fogler fue presidente del Instituto Americano de Ingenieros Químicos (AIChE) en 2009 y recibió un Doctor Honoris Causa de la Universitat Rovira i Virgili en España en 2016. Es autor de 12 libros, los cuales se estima son usados por alrededor del 75% de todos los programas de ingeniería química en Estados Unidos y tienen una posición dominante en el mercado mundial. El profesor Fogler ha recibido numerosos premios y distinciones tanto por su destacada contribución a la docencia en el área, así como por sus investigaciones aplicadas principalmente a la industria petrolera. A su vez, ha participado como orador en numerosas charlas magistrales alrededor del mundo, compartiendo su experiencia y pasión por la enseñanza con las nuevas generaciones de ingenieros químicos.
En su visita, tuvimos la oportunidad de conversar con él y entrevistarlo.
We know about your contribution to the formation of students around the world… How do you feel about it? To be a good professor?
I don’t know if I’m a good professor, but it feels good to interact with students, I love students. In my goal is to make learning fun for students, not like “I have to do that”. I want to make it fun, and that´s I think I have been successful in.
What do you think, are the challenges of future generations in your area?
In my area… it´s a tough question… I mean, if I can see the future, I can invest… but what they have to do it is may sure they learn the fundamentals, the applications will always change, but the fundamentals will remain the same. So they have to learn the basics, and then look, and a have vision, of how they can apply them. And that’s the matter of using their creativity, and it is something I think we need, all around the world, we need to focus on, and that is developing the student’s creativity and their ways to do that, that’s where the focus should be.
And now are you working in a new edition of your book…? Why?
Because there’s a small period of shifts with Wolfram. Wolfram, it´s new software, and it’s allowed to students to explore things rapidly. The old homework problems would say, alright, what size? how big must your reactor be to achieve 50% conversion, and they do a calculation. Now, we have the reactor simulated on Wolfram, and we ask them to do experiments: change the temperature, so they move the slider; change this, that, so they move all this and see everything change right before their eyes, and then, we ask them to write a set of conclusion on their experiments; see every time they move these sliders, they doing experiments. And now they can do an experiment from their desks, they can do 25, 50 experiments and then describe what they find, it’s a different way of thinking.
Well, the other thing I have been working on, that I given to the think its safety, and now I have a website where the teaches safety in every single core of chemical engineering course, so you have the first course, they have a safety much, they view a video of explosion, and then they have to say, what could they have done to prevent the explosion? That´s the first thing. Okay, they couldn´t prevent it, so what can they do in minimum to make it less to harmful, and they to that, so they work and learn from that.
What it’s your impression of DIQ UdeC?
Well, there´s not only in Chile but around the world, they are one of the few departments they are getting ABET accreditation, its amazing, I mean… I don’t know how many around the world have ABET outside of the US; all the US have to have the ABET, but for a university outside… amazing.
Could you send a greeting to the university community for this one hundred years?
You should be very proud for this hundred year anniversary, I can say it´s very seldom that this happens anywhere in around the world, and your faculty (los profesores, no la Facultad :)) its excellent, their using all the latest things, your faculty are known in the United States, so I really congratulate you in this hundred anniversary and look forward to seeing you in the next hundred anniversary.